Žena stojí před tabulí s otazníky

Ergonomie - co se pod tímto pojmem skrývá?

Ergonomie je běžný pojem, a to nejen v pracovním prostředí. Je to také pojem, který má značný význam. Ergonomické pracoviště předchází zdravotním rizikům, zvyšuje pohodu, podporuje produktivitu - a díky němu je práce zábavnější. Díky znalosti například pracovních poloh a používání ergonomických pomůcek lze předcházet úrazům z přetížení. Klíčem ke správné ergonomii je zohlednění fyzických, psychologických a sociálních aspektů a různých podmínek jednotlivců.

Ergonomie znamená holistický pohled

Pojem ergonomie se dlouho omezoval na popis vztahu mezi lidmi a výrobky. Stále se jedná o významný aspekt a existuje množství funkčních a ergonomických výrobků, které zlepšují každodenní život, jako jsou například balanční židle a míče na sezení. Ergonomie však v současnosti zahrnuje mnohem více. Jde o holistický pohled na pracoviště - plánování a přizpůsobení fyzického prostředí i samotné práce zaměstnancům. Totéž platí pro práci z domova.


Aktivní židle zpestří vaše sezení
Žena stojí na pracovním koberci u výškově nastavitelného stolu.
Psací stůl MODULUS
12 395 Kč
Žena sedí na ergonomické balanční stoličce a pracuje u svého stolu.
Balanční stolička ACTON
4 495 Kč

Zohlednění individuálních rozdílů

Ergonomické pracoviště je tedy přizpůsobeno lidem, kteří na něm pracují, nikoli naopak. Nejlépe se nám daří, když jsou pracovní podmínky v souladu s našimi individuálními fyzickými a psychickými předpoklady. Je nezbytné brát v úvahu individuální rozdíly například ve fyzické síle a velikosti nebo schopnosti pracovat s informacemi. Na základě těchto rozdílů lze navrhovat a organizovat úkoly, nástroje a pracoviště ergonomičtějším způsobem.
Schéma ergonomického sezení u počítače

Kognitivní ergonomie

Kognitivní ergonomie, známá také jako informační ergonomie, se zabývá interakcí mezi člověkem a technologií. Technologie používané na pracovišti musí být přizpůsobeny lidským schopnostem vidět, slyšet, chápat, pamatovat si a rozhodovat se. Počítačový systém, který neodpovídá způsobu zpracování informací mozkem, ztěžuje práci a činí ji náročnější. Pracoviště musí být přizpůsobeno nejen tělu, ale také mozku.

Zvedací stůl v dílně

Ergonomie zátěže

Ergonomie zátěže se zabývá tím, jak zátěž při práci ovlivňuje pohybové ústrojí těla. Pohyb a zátěž jsou pro lidské tělo prospěšné. Problémy vznikají, když jsou zdvihy prováděny nesprávně nebo když je zátěž příliš velká v poměru ke svalové síle. Aby se předešlo úrazům způsobeným přetížením při zvedání, je zapotřebí školení v technikách zvedání a pomůckách, jako jsou zvedací plošiny a mini zvedací vozíky.

Opakované pohyby, příliš časté sezení a nesprávné pracovní polohy mohou rovněž způsobit úrazy z přetížení. Může být nutné upravit pracoviště tak, aby vyhovovalo jak úkolům, tak osobám, které je vykonávají. Nastavitelné kancelářské židle, výškově nastavitelné stoly s ergonomickým příslušenstvím a protiúnavové rohože na pracovišti mohou výrazně zlepšit zdraví a pohodu zaměstnanců. välmående.

V čem vám může pomoci výškově nastavitelný stůl?

Manuálně náročná práce

Pod pojmem manuální práce se rozumí práce vykonávaná trvalými rychlými pohyby zápěstí v kombinaci se silou. Pokud se takové momenty vyskytují po velkou část pracovního dne, mohou způsobit problémy s přetížením ruky, paže a dále až krku a ramen. Příklady prací, které mohou obsahovat manuálně náročné prvky, jsou kuchyňské profese, úklid, třídění pošty, montážní a pečovatelské práce.

Ergonomie zvuku

Hluk jsou všechny zvuky, které nejsou žádoucí a ruší pracovní prostředí. Může se jednat o vše od hlasitých zvuků pracovních strojů až po hluk na pozadí ventilačního systému v kanceláři. Hluk nemusí dosahovat vysoké hladiny decibelů, aby byl škodlivý, ale již při hladině kolem 85 dB hrozí poškození sluchu.

Hluk a špatná akustika mohou také vést k problémům souvisejícím se stresem. U profesních skupin, které musí hodně mluvit, může špatné akustické prostředí vést k problémům s hlasem, protože musí zbytečně zvyšovat hlas, aby je bylo slyšet. Akustické panely, stolní paravány a stojací paravány a zástěny zmírňují nepříjemné zvuky a přispívají k lepšímu pracovnímu prostředí. Ergonomie zvuku je důležitým aspektem při navrhování zdravého pracoviště. Přečtěte si o tom, jak v práci zajistit pohlcování hluku!

Stolový paraván ZONE
Stolní lampička LYRA

Ergonomie osvětlení

Pokud není osvětlení během pracovní doby optimální, hrozí bolesti hlavy a únava očí. Navíc může vést k nepohodlné pracovní poloze a napětí ve svalech, když člověk nevidí správně na svou práci nebo riskuje oslnění. Proveďte revizi osvětlení na pracovišti, aby se všichni cítili a pracovali lépe. V našem novém článku najdete další tipy pro dobré osvětlení.

Důležitost pohybu

Většina lidí si pravděpodobně uvědomuje, že příliš mnoho sezení není zdraví prospěšné. Mimo jiné se zvyšuje riziko potíží v oblasti zad a šíje, snižuje se okysličování a některá onemocnění postihují ty, kteří se hýbou méně často, než ty, kteří jsou aktivnější. Podle Agentury pro veřejné zdraví přispívá fyzická aktivita k lepšímu fyzickému a duševnímu zdraví, lepšímu učení, lepší koncentraci a kvalitě spánku. Nezapomeňte si udělat přestávku a společně se protáhnout!


Vyberte ten správný psací stůl

Shrnutí

Tento článek vysvětluje pojem ergonomie. Kromě znalostí o správných pracovních polohách a používání různých ergonomických pomůcek jde o plánování a přizpůsobení pracovního prostředí i pracovních metod podle individuálních podmínek. Správná ergonomie vyžaduje komplexní pohled, který zahrnuje ergonomii zátěže, ergonomii zvuku, ergonomii světla, kognitivní ergonomii, rizika při opakované práci, význam pravidelného a pestrého pohybu a další.

Ergonomický nábytek pro lepší zdraví

Časté dotazy

Ergonomie se zabývá studiem funkcí lidského těla při práci a přizpůsobením pracovního prostředí tak, aby se minimalizovalo opotřebení těla.
Díky nastavitelné kancelářské židli a výškově nastavitelnému stolu lze kancelářský prostor přizpůsobit konkrétnímu pracovníkovi. Měl by zde být také dostatek místa pro nohy a dostatečná vzdálenost od obrazovky počítače.
Nejdůležitějším aspektem je častá změna polohy vsedě a střídání sezení a stání.
Při sedavém zaměstnání je nezbytné zařadit do pracovního dne pohyb, například formou mikropauz, cvičení o přestávkách a procházek během oběda.
Častými příčinami úrazů z přetížení v kancelářském prostředí jsou opakované monotónní pohyby u počítače nebo nevhodná pracovní poloha.
Slovo ergonomie pochází z řeckého ergon, což znamená práce, a nomos, což znamená zákon nebo pravidlo.
Nepřirozené pracovní polohy mohou v nejhorším případě vést k úrazům z přetížení a chronickým zdravotním problémům.

Ať vám neunikne žádná důležitá novinka…

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a nechte si zasílat tipy na nové výrobky, zajímavé články a upozornění na speciální nabídky přímo do vašeho emailu.
Prosím vyčkejte...