Co je to leadership? Manažer a lídr nejsou vždy to samé

Co je to leadership? Manažer a lídr nejsou vždy to samé

Leadership spočívá v motivaci zaměstnanců a v tom, že jim ukazuje směr, kterým se organizace ubírá, a zajišťuje, aby všichni pracovali na stejném cíli. Vedení je často součástí role manažera, ale ne vždy. Projektoví manažeři, supervizoři, vedoucí týmů a učitelé jsou příklady profesí, které se věnují leadershipu. Existuje několik stylů a teorií vedení vycházejících z odborných studií. Nejoblíbenější teorie leadershipu se v průběhu času měnila. Situační leadership a transformační leadership jsou dva nejpoužívanější modely.

Jako rodinná firma působící na 21 trzích neustále pracujeme na rozvoji vlastního vedení. Již 45 let však také pracujeme s podnikateli a vedoucími pracovníky firem. Dovolte nám tedy, abychom vám pomohli s interiérem pracoviště - a přispěli k vašim znalostem o leadershipu.

Co to znamená leadership?

Leadership znamená spolupracovat s ostatními lidmi na dosažení společného cíle. Jasné informace o vizi a cílech jsou nezbytné pro to, aby celý tým nebo oddělení společně usilovali o stejný směr, a také snižují riziko nedorozumění. Komunikace je pro efektivní vedení nezbytná bez ohledu na použitý model.

Nejde jen o to, co je třeba udělat, ale také o to, jak by se to mělo udělat. K dosažení stanovených cílů musí být k dispozici potřebné zdroje. Pokud chybí materiál, odborné znalosti, nástroje nebo firemní IT prostředí nebo nefunguje uspokojivě, bude i pro ten nejmotivovanější tým obtížné odvést práci způsobem, který si přeje.

Leadership je cesta, ne cíl. Proto je pro vedoucí pracovníky zásadní, aby pokračovali v rozvoji svých týmů - a sebe sama! Proto se mi práce v AJ líbí, protože každý má spoustu příležitostí k růstu.
Dr. David Bray, víceprezident AJ Produkty

Výzvy spojené s hybridní prací

Po pandemických omezeních a doprovodných zkušenostech s prací z domova je tu hybridní práce. Tato změna v pracovních metodách má vliv i na práci vedoucího pracovníka. Když se všichni zaměstnanci neschází denně v kanceláři, klesá sociální interakce a ztrácí se cenná konverzace během přestávek na kávu. Důležité informace sdílené během takových neformálních setkání se nemusí dostat k těm, kteří pracují na dálku.

Zde si můžete přečíst o dalších věcech, které je dobré vědět o hybridní práci.

Stejně jako u mnoha jiných situací, kdy dochází ke změnám, závisí úspěch na tom, jak dobře se organizace přizpůsobí novým podmínkám. Při změně pracovního uspořádání může nastat čas na revizi kancelářského nábytku a konferenčních místností. Vytvořením strategie pro digitální komunikaci a spolupráci může hybridní vedení fungovat dokonce lépe než tradiční přístup, kdy jsou všichni přítomni každý den.

Doporučený článek: Jak proměnit jídelnu ve studnici kreativity

Formální a neformální lídři

Příklady pozic s formálním vedením jsou manažeři, projektoví manažeři a vedoucí pracovníci. Nadřízený, kterého organizace jmenuje vedoucím, má za úkol posunout práci kupředu tím, že zaměstnance zapojí a motivuje.

Neformální vedoucí nemají formální pozici vedoucího, ale přesto mají na pracovišti významný vliv. Ovlivňováním názorů a chování svých kolegů mohou dosáhnout určitého skrytého mocenského postavení. V horším případě to může vést k šikaně a intrikám. Aby neformální vedení nevznikalo, je nutné jasné a dobře fungující formální vedení.

Vedení musí zajistit správné podmínky

Vedoucí pracovník, který nemá pro svou práci vhodné podmínky, bude jen těžko dobrým vedoucím pracovníkem, a to bez ohledu na to, jak dobré předpoklady má. Projekt Chefios byl výsledkem spolupráce mezi Univerzitou v Göteborgu a několika obcemi v západním Švédsku a zaměřoval se především na manažerskou práci v obecní správě. Výsledky mimo jiné ukázaly, že existují specifické organizační struktury, které ovlivňují pracovní situaci vedoucích pracovníků.

  • Jasně vymezená a definovaná manažerská role.
  • Počet zaměstnanců připadajících na jednoho manažera.
  • Přístup k dobře přizpůsobeným podpůrným administrativním zdrojům.
  • Fóra pro dialog o rozpočtových, provozních a personálních otázkách.

Různé styly leadershipu

Zde jsou příklady sedmi běžných stylů vedení. Je výhodné znát různé metody, protože ne všechny organizace jsou stejné. To, co funguje v jedné společnosti, může být pro jinou zcela nevhodné. Lidé jsou především individuality, což platí jak pro vedoucího, tak pro členy pracovního týmu.

  • Agilní leadership - rychlý: Agilní vedoucí dává svým zaměstnancům volnost a podporuje je v iniciativě a vlastním rozhodování. Agilní vedení se zaměřuje na přizpůsobování se rychlým změnám. Vytváří tak prostředí podporující kreativitu a inovace
  • Koučovací leadership - mentor: Koučující vedoucí pomáhá zaměstnancům rozvíjet jejich dovednosti a výkon tím, že jim poskytuje zpětnou vazbu, klade otázky a nabízí vedení. Vedoucí podporuje zaměstnance v tom, aby převzali odpovědnost za svůj vlastní rozvoj.
  • Situační leadership - založené na potřebách: Vedoucí přizpůsobuje své chování konkrétním okolnostem, které se v dané situaci vyskytují. Situační vedení může být rovnováhou mezi autoritativním a delegujícím přístupem v závislosti na potřebách dané situace.
  • Transformační leadership - změna: Tento styl vedení zahrnuje zpochybňování a změnu současného stavu organizace nebo společnosti. Transformační vedoucí může s jasnou vizí podnítit organizaci k přijetí inovativnějšího a progresivnějšího přístupu k její činnosti.
  • Leadership ve vzdělávání - učitel: Vzdělávací vedoucí působí jako učitel a pomáhá svým zaměstnancům rozvíjet nové dovednosti a znalosti. Vzdělávací vedení spočívá v tom, že zaměstnancům objasňuje, co se od nich požaduje a jak mají cílů dosáhnout.
  • Leadership založený na důvěře - sebedůvěře: Jistota, odpovědnost a svoboda jsou základními slovy vedení založeného na důvěře. Vedoucí zde vytváří prostředí, ve kterém se zaměstnanci cítí bezpečně a důvěřují rozhodnutím a pokynům vedoucího. Zaměstnanci mají velkou zodpovědnost a svobodu a vedoucí o ně projevuje skutečný zájem a péči.
  • Charismatický leadership - vizionářský: Charismatičtí vedoucí vytvářejí mezi zaměstnanci nadšení, zapojují je do sledování vize a cílů a vedou je k práci na jejich dosažení. Charismatické vedení se opírá o osobnost a charisma vedoucího, které inspirují a motivují zaměstnance.

Časté dotazy

Zapojení zaměstnanců znamená, že zaměstnanci mají na pracovišti aktivnější a zodpovědnější roli.
Vedoucí pracovník řídí a rozděluje úkoly, ale obvykle nemá personální odpovědnost jako manažer.
Pro výkon funkce dobrého vedoucího pracovníka jsou nutné znalosti v oblastech, jako jsou finance, nábor zaměstnanců, pracovní právo a pracovní prostředí. Důležité jsou také osobní vlastnosti, jako jsou dobré komunikační schopnosti.
Existuje celá řada přístupů k vedení, mezi nejčastější patří agilní, koučovací, vzdělávací, transformační, situační, důvěryhodný a charismatický leadership.
V měnícím se prostředí může být vhodné transformační vedení s jasnou vizí nebo agilní vedení zaměřené na přizpůsobení a rychlé změny. Ve fázi více zaměřené na řízení může k motivaci a angažovanosti přispět vedení založené na důvěře. A v neposlední řadě je vedení o využití osobních předpokladů pro konkrétní styl vedení, které v lídrovi existují.
V měnícím se prostředí může být vhodné transformační vedení s jasnou vizí nebo agilní vedení zaměřené na přizpůsobení a rychlé změny.
Ve fázi, která je více zaměřena na řízení, může vedení založené na důvěře přispět k motivaci a angažovanosti. V neposlední řadě je vedení o využití osobních předpokladů pro specifický styl vedení, které v lídrovi existují.

Ať vám neunikne žádná důležitá novinka…

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a nechte si zasílat tipy na nové výrobky, zajímavé články a upozornění na speciální nabídky přímo do vašeho emailu.
Prosím vyčkejte...