bez DPH
Obvyklé dodání: 4 pracovní dny
Doprava zdarma od 2.000 Kč bez DPH
Záruka 7 let
Showroom v Praze
Co je to leadership? Manažer a lídr nejsou vždy to samé

Co je to leadership? Manažer a lídr nejsou vždy to samé

Leadership spočívá v motivaci zaměstnanců a v tom, že jim ukazuje směr, kterým se organizace ubírá, a zajišťuje, aby všichni pracovali na stejném cíli. Vedení je často součástí role manažera, ale ne vždy. Projektoví manažeři, supervizoři, vedoucí týmů a učitelé jsou příklady profesí, které se věnují leadershipu. Existuje několik stylů a teorií vedení vycházejících z odborných studií. Nejoblíbenější teorie leadershipu se v průběhu času měnila. Situační leadership a transformační leadership jsou dva nejpoužívanější modely.
Dr. David Bray, víceprezident AJ Produkty
Některé způsoby chování vedoucích pracovníků se ukázaly jako účinné, pokud jde o to, aby se zaměstnanci v práci cítili dobře a podávali dobré výkony. Tyto čtyři tipy vám mohou pomoci rozvíjet a zlepšovat vaše vedoucí schopnosti.

  • Když mluvíte o cílech a vizích, buďte vždy pozitivní. Nadšení je nakažlivé.
  • Jděte na pracovišti příkladem a buďte lídrem, kterého byste chtěli sami následovat.
  • Ukažte, že vám na zaměstnancích záleží a oceňte jejich úsilí.
  • Podporujte inovativní myšlení, abyste vytvořili kreativní prostředí.
Vedoucí pracovník, který nemá pro svou práci vhodné podmínky, bude jen těžko dobrým vedoucím pracovníkem, a to bez ohledu na to, jak dobré předpoklady má. Projekt Chefios byl výsledkem spolupráce mezi Univerzitou v Göteborgu a několika obcemi v západním Švédsku a zaměřoval se především na manažerskou práci v obecní správě. Výsledky mimo jiné ukázaly, že existují specifické organizační struktury, které ovlivňují pracovní situaci vedoucích pracovníků.

  • Jasně vymezená a definovaná manažerská role.
  • Počet zaměstnanců připadajících na jednoho manažera.
  • Přístup k dobře přizpůsobeným podpůrným administrativním zdrojům.
  • Fóra pro dialog o rozpočtových, provozních a personálních otázkách.
  • Zaměřuje se na vlastní rozvoj a rozvoj zaměstnanců
  • Motivuje svůj tým
  • Řídí a posouvá práci kupředu
  • Inspiruje k samostatné práci
  • Pracuje dlouhodobě
  • Zastává formální pozici
  • Má v rámci organizace zvláštní pravomoc
  • Odpovědnost za personál
  • Odpovědnost za rozpočet
  • Přijímá zásadní rozhodnutí
Zde jsou příklady sedmi běžných stylů vedení. Je výhodné znát různé metody, protože ne všechny organizace jsou stejné. To, co funguje v jedné společnosti, může být pro jinou zcela nevhodné. Lidé jsou především individuality, což platí jak pro vedoucího, tak pro členy pracovního týmu.

  • Agilní leadership - rychlý: Agilní vedoucí dává svým zaměstnancům volnost a podporuje je v iniciativě a vlastním rozhodování. Agilní vedení se zaměřuje na přizpůsobování se rychlým změnám. Vytváří tak prostředí podporující kreativitu a inovace
  • Koučovací leadership - mentor: Koučující vedoucí pomáhá zaměstnancům rozvíjet jejich dovednosti a výkon tím, že jim poskytuje zpětnou vazbu, klade otázky a nabízí vedení. Vedoucí podporuje zaměstnance v tom, aby převzali odpovědnost za svůj vlastní rozvoj.
  • Situační leadership - založené na potřebách: Vedoucí přizpůsobuje své chování konkrétním okolnostem, které se v dané situaci vyskytují. Situační vedení může být rovnováhou mezi autoritativním a delegujícím přístupem v závislosti na potřebách dané situace.
  • Transformační leadership - změna: Tento styl vedení zahrnuje zpochybňování a změnu současného stavu organizace nebo společnosti. Transformační vedoucí může s jasnou vizí podnítit organizaci k přijetí inovativnějšího a progresivnějšího přístupu k její činnosti.
  • Leadership ve vzdělávání - učitel: Vzdělávací vedoucí působí jako učitel a pomáhá svým zaměstnancům rozvíjet nové dovednosti a znalosti. Vzdělávací vedení spočívá v tom, že zaměstnancům objasňuje, co se od nich požaduje a jak mají cílů dosáhnout.
  • Leadership založený na důvěře - sebedůvěře: Jistota, odpovědnost a svoboda jsou základními slovy vedení založeného na důvěře. Vedoucí zde vytváří prostředí, ve kterém se zaměstnanci cítí bezpečně a důvěřují rozhodnutím a pokynům vedoucího. Zaměstnanci mají velkou zodpovědnost a svobodu a vedoucí o ně projevuje skutečný zájem a péči.
  • Charismatický leadership - vizionářský: Charismatičtí vedoucí vytvářejí mezi zaměstnanci nadšení, zapojují je do sledování vize a cílů a vedou je k práci na jejich dosažení. Charismatické vedení se opírá o osobnost a charisma vedoucího, které inspirují a motivují zaměstnance.

Časté dotazy

Zapojení zaměstnanců znamená, že zaměstnanci mají na pracovišti aktivnější a zodpovědnější roli.
Vedoucí pracovník řídí a rozděluje úkoly, ale obvykle nemá personální odpovědnost jako manažer.
Pro výkon funkce dobrého vedoucího pracovníka jsou nutné znalosti v oblastech, jako jsou finance, nábor zaměstnanců, pracovní právo a pracovní prostředí. Důležité jsou také osobní vlastnosti, jako jsou dobré komunikační schopnosti.
Existuje celá řada přístupů k vedení, mezi nejčastější patří agilní, koučovací, vzdělávací, transformační, situační, důvěryhodný a charismatický leadership.
V měnícím se prostředí může být vhodné transformační vedení s jasnou vizí nebo agilní vedení zaměřené na přizpůsobení a rychlé změny. Ve fázi více zaměřené na řízení může k motivaci a angažovanosti přispět vedení založené na důvěře. A v neposlední řadě je vedení o využití osobních předpokladů pro konkrétní styl vedení, které v lídrovi existují.
V měnícím se prostředí může být vhodné transformační vedení s jasnou vizí nebo agilní vedení zaměřené na přizpůsobení a rychlé změny.
Ve fázi, která je více zaměřena na řízení, může vedení založené na důvěře přispět k motivaci a angažovanosti. V neposlední řadě je vedení o využití osobních předpokladů pro specifický styl vedení, které v lídrovi existují.