bez DPH
Obvyklé dodání: 4 pracovní dny
Doprava zdarma od 2.000 Kč bez DPH
Záruka 7 let
Showroom v Praze
Jak vytvořit aktivní prostředí ve třídě

Jak vytvořit aktivní prostředí ve třídě: Víc než jen sezení u lavice

Moderní výuka není jen o předávání informací – je o zapojení, pohybu a zdravém prostředí. Stále více škol a učitelů hledá cesty, jak zlepšit pozornost žáků, jejich fyzickou pohodu i motivaci k učení. Jedním z klíčových prvků je tzv. aktivní prostředí ve třídě – prostor, který podporuje pohyb, změnu poloh a různé formy spolupráce. V tomto článku najdete konkrétní tipy, jak aktivní třídu vytvořit, jaké pomůcky a nábytek pomohou, a proč to dává smysl z pohledu vývoje dítěte, zdraví i výsledků ve vzdělávání.
Děti tráví ve škole v průměru 4 až 6 hodin denně sezením. Pokud nemají možnost změnit polohu nebo se aktivně zapojit, může to vést k:

  • únavě a ztrátě koncentrace,
  • špatnému držení těla,
  • omezené kreativitě a spolupráci.
Naopak, aktivní prostředí podporuje:

  • lepší soustředění a paměť,
  • zdravější držení těla,
  • větší motivaci a radost z učení.
Studie ukazují, že i krátkodobý pohyb během výuky výrazně zvyšuje schopnost dětí vnímat a učit se.
Školní lavice a židle
  1. Nastavitelný školní nábytek
  • Výškově nastavitelné školní stoly, stoly a židle umožňují přizpůsobení nábytku velikosti dítěte.
  • Přestavitelné stoly umožní výuku ve skupinách, párech i samostatně.


    Tip: Z řady AJ Produkty doporučujeme nastavitelné lavice se sklonem desky nebo kolečky pro snadnou manipulaci.

  1. Možnost střídání pozic při výuce
  • Děti se mohou během hodiny postavit, klečet nebo sedět na míči, což snižuje statickou zátěž.
  • Stolní nástavce pro stání jsou skvělým doplňkem k běžným lavicím.
Tip: Gymnastické míče, balanční podložky nebo balanční stoličky pro krátké úseky výuky.
  1. Zóny pro skupinovou práci a pohyb
Dívky ve třídě se šlapacím trenažérem
Dívky na školní židli
Židle ALDA III
Stolička UP
Stolička UP
Stropní akustické panely
Akustické panely POLY
  1. Vyberte si školní lavice, podlahové paravány a tabule s uzamykatelnými kolečky. To usnadňuje reorganizaci a změnu využití místnosti.

  2. Výzkumy ukazují, že jsme aktivnější a lépe spolupracujeme, když stojíme. Skupinovou práci proto pořádejte u vyššího stolu a/nebo před tabulí.

  3. Časovač je pedagogická pomůcka, která jasně ukazuje, kolik času ve třídě zbývá. Když to víte, usnadníte netrpělivým žákům soustředění.

  4. Dalším krokem k tomu, aby studenti měli co největší klid, je mít během výuky mobilní telefony bezpečně uložené v uzamykatelné skříni na mobilní telefon.
info ikona
Klíčovými slovy při uvažování o aktivních třídách jsou rozmanitost a pohyb, a proto se ptáme: Co pro vás můžeme udělat?