bez DPH
Obvyklé dodání: 4 pracovní dny
Doprava zdarma od 2.000 Kč bez DPH
Záruka 7 let
Showroom v Praze
Přizpůsobte třídu dětem s neurovývojovými poruchami

Tipy pro návrh interiéru třídy vhodné pro děti s neurovývojovými poruchami (NDD - Neurodevelopmental disorders)

Ve škole jsou na děti kladeny nové a vysoké nároky - často nepřiměřené pro děti s ADHD, autismem, dyslexií atd. Tlak na děti, aby se přizpůsobily školním standardům, zvyšuje stres a jen zhoršuje jejich příznaky. Zvrátit tento stav a přizpůsobit školu potřebám žáků s NDD povede k lepšímu vzdělávání pro všechny.

Kromě sezení pro celou třídu by mělo být k dispozici také:

  • Skupiny stolů pro spolupráci
  • Prostory pro individuální práci
  • Místo pro společné setkávání

Příklady nábytku, který by měl být součástí běžného vybavení třídy, spolu se stoly a židlemi:

  • Přenosné paravány
  • Kulaté stoličky 
  • Chrániče sluchu

Praktické tipy pro školu s dětmi s neurovývojovými poruchami

  • Napište si program setkání. Vysvětlete účel aktuální hodiny a projděte si úkoly, aby žák věděl, kolik toho má udělat a za jak dlouho.

  • Udržujte pořádek a organizovanost. Žáci s NDD mají rádi vše na svém místě. Úložné prostory, které jsou jasně označené, vytvářejí méně nepořádku. Věci povalující se kolem mohou působit rušivě, ale když jsou uloženy v příslušných skříních, je v nich méně vizuálního nepořádku.

  • Mějte vyhrazená místa k sezení. Je těžké odmítnout své kamarády, i když to narušuje vaši práci a také práci všech ostatních. Existuje také riziko, že budete sedět sami. Proto když učitel rozhodne, kde má každý žák sedět, minimalizuje se úzkost.

Časté dotazy

Ve škole přizpůsobené NDD existují podmínky pro to, aby všichni žáci splňovali požadavky na znalosti a rozvíjeli se bez ohledu na to, zda mají či nemají diagnózu NDD. Fyzické prostředí i pedagogika jsou přizpůsobeny žákům, kteří potřebují pomoc při zvládání celého školního dne nebo při soustředění během vyučování.
  • Koncentrace
  • Udržení pozornosti
  • Interakce s ostatními lidmi
  • Porozumění společenským pravidlům
  • Učení a paměť
  • Motorické dovednosti
  • Vyjadřování řečí a písmem
  • Plánování a třídění
  • Rozlišování mezi důležitým a nedůležitým
  • Ovládání emocí
ADHD, ADD, ASD (porucha autistického spektra), Tourettův syndrom, OCD (obsedantně-kompulzivní porucha) a poruchy řeči a jazyka, jako je dyslexie a dyskalkulie. Častý je souběžný výskyt, tj. výskyt více než jedné diagnózy.
Nejčastější diagnózou NDD (neurovývojové poruchy) je ADHD, následuje autismus (celé spektrum) a Tourettův syndrom.