Přizpůsobte třídu dětem s neurovývojovými poruchami

Tipy pro návrh interiéru třídy vhodné pro děti s neurovývojovými poruchami (NDD - Neurodevelopmental disorders)

Ve škole jsou na děti kladeny nové a vysoké nároky - často nepřiměřené pro děti s ADHD, autismem, dyslexií atd. Tlak na děti, aby se přizpůsobily školním standardům, zvyšuje stres a jen zhoršuje jejich příznaky. Zvrátit tento stav a přizpůsobit školu potřebám žáků s NDD povede k lepšímu vzdělávání pro všechny.

Přínos vybavení třídy pro děti s NDD

Škola navržená tak, aby vyhovovala dětem s neurovývojovými poruchami, vyhovuje všem. Například přehlednost a dobrá struktura, která je důležitá pro mnoho dětí s ADHD, autismem atd., je stejně prospěšná pro všechny žáky i zaměstnance. Zde je několik tipů pro úpravu interiéru, které vám pomohou vytvořit třídu vhodnou pro žáky s těmito poruchami.

1. Rozdělení třídy do zón

Učebna pro děti s NDD by měla mít prostor pro několik různých typů výukových situací. Rozdělte prostor na menší zóny, například pro individuální práci, skupinovou práci a výuku celé třídy. Pro žáky s NDD může být obtížné zvládnout dlouhé vyučovací hodiny, ale přítomnost zón ve třídě umožňuje učiteli během jedné vyučovací hodiny provádět několik různých činností.

Výuka v celé třídě funguje nejlépe, když žáci sedí čelem k tabuli. Tím je jasně signalizováno, kam je třeba zaměřit pozornost. Když je čas na samostatnou práci, většině lidí prospívá možnost sedět v soukromí a v ústraní, buď na svém místě, v kabině nebo v oddělené místnosti, protože to minimalizuje rušivé vjemy.

2. Široká nabídka pracovních prostředí

Individuální výuka je snazší, když jsou k dispozici různé možnosti sezení. Studenti tak mohou sledovat výuku z místa, které nejlépe vyhovuje jejich soustředění, například z křesla nebo ze stolního rotopedu.

Alternativní způsob sezení
Z rozmanitosti má prospěch každý. Pro dítě, které má potíže s klidným sezením, je umožnění pohybu ve třídě obzvláště cenné. Snižuje úzkost a neklid v těle. Balanční stolička nebo míč jsou dobrou alternativou k obvyklým žákovským židlím.

Výškově nastavitelné lavice
Střídání stání a sezení má přínos pro všechny žáky. Zvyšuje krevní oběh, a tím i hladinu energie a soustředění. Výškově nastavitelné školní lavice lze použít při sezení v celé třídě nebo v odstíněných kójích, které umožňují větší rozmanitost během výuky.

Odhlučnění
Stolové paravány jsou flexibilní a přenosné; odstraňují rušivé vlivy a vytvářejí kolem žáka bezpečnou atmosféru. Výhodou tenkých stolových paravánů je, že je studenti mohou snadno přenést na jiné místo. Paravány umožňují studentům plnit úkoly vyžadující soustředění a přitom zůstat ve třídě a zachovat si pocit sounáležitosti.

3. Vybavení pro různé aktivity

Skupina stolů
Umožněte práci ve dvojicích nebo skupinách. Skupiny stolů v jedné části třídy vytvářejí lepší podmínky pro spolupráci, kdy se celá skupina cítí zapojena. Pro učitele je také snazší mít žáky neustále na očích a v případě potřeby jim poskytnout podporu.

Čtecí koutek
Pro děti s NDD může být snazší soustředit se, když mohou sedět v klidu a nerušeně, například na sedacím vaku nebo na pohovce. Měkké sezení také pomáhá snížit hladinu hluku ve třídě a vytvořit klidnější atmosféru.

Setkávání
Velký koberec může sloužit jako místo setkávání pro plodné chvilky nebo aktivity celé třídy.

4. Snížení hluku

Příjemná hladina hluku ve třídě vytváří příjemnější pracovní prostředí jak pro studenty, tak pro učitele. Vneste do třídy látky a čalouněný nábytek, protože pomáhají pohlcovat zvuk. Dobrým příkladem jsou závěsy, polštáře, koberce a křesla. Pohlcovače zvuku na stěnách zachycují zvuky hovoru a snižují ozvěnu v místnosti.

Na všechny židle dejte podložky pod nábytek nebo zvolte stojan - nebo kolečka - pro studentské židle. Skřípavé zvuky na podlaze mohou být velmi rušivé! Některé děti s NDD mohou potřebovat zvuky zcela zablokovat, například použitím chráničů sluchu. Jiné mohou potřebovat hudbu do uší, aby se lépe soustředily.

5. Minimalizujte vliv světla

Blikající zářivka je pro každého nepříjemná. Nahraďte všechny světelné zdroje LED diodami se svítivostí podobnou dennímu světlu. Minimalizujte ostré stíny, protože mohou rušit zrak. Dobrým řešením je umístit do místnosti několik světelných zdrojů, které poskytují rovnoměrnější světlo. Volte okna směřující do školního dvora v úrovni terénu nebo do chodby, abyste omezili rušivé vlivy zvenčí.

TIP! Zařizujte místnost tlumenými barvami v zemitých tónech, jako je zelená a hnědá. Jednotné barvy nesoutěží o pozornost studentů a přispívají ke studijní atmosféře.

6. Senzomotorické pomůcky

Stresové míčky a podobné předměty pro zabavení neposedných prstů jsou oblíbeným nástrojem ve třídě přizpůsobené pro děti s neurovývojovými poruchami. Mohou být součástí základní výbavy každé třídy, aby žádná nevyčnívala z řady. Umožněte všem dětem používat tyto předměty, aby se jejich používání normalizovalo.

Vytváření vzdělávacího prostředí od samého začátku

Zajištění školního prostředí pro potřeby dětí s NDD může začít již ve fázi návrhu. Zamyslete se například nad tím, jaké chování dané místo podporuje. Dlouhá chodba signalizuje běh, takže pro děti s NDD může být obtížné pochopit, proč se na chodbě nesmí běhat. Jídelna je velký, otevřený prostor, kde se zvuk odráží od podlahy až ke stropu - proč tedy mluvit potichu? Jiným uspořádáním prostředí je možné chování kontrolovat. V hotelové hale je tlumené osvětlení, koberce a měkký nábytek, které signalizují nízkou úroveň konverzace - stejný přístup lze použít i ve školách.

Shnutí

Zabezpečení třídy pro děti s neurovývojovými poruchami (NDD) je přínosem pro všechny studenty. Nejjednodušším způsobem je rozdělit třídu na zóny. To dává studentům možnost najít si pracovní prostor, který jim nejlépe vyhovuje, a zpestřit si práci. Stejně důležité je i akustické a vizuální prostředí. Kromě zlepšení vybavení nábytkem jsou pro školní výuku šetrnou k dětem s NDD nezbytné znalosti těchto poruch a dobré plánování.

Pomůžeme vám, aby vaše škola byla vstřícná k dětem s těmito poruchami!
Potřebujete inspiraci nebo pomoc s projektem, který by vaše školní prostředí uzpůsobil pro tyto potřeby? Společnost AJ Produkty má tým odborníků na interiérový design pro školy, kteří vám rádi pomohou.

Pošlete nám e-mail nebo zavolejte na číslo +420 283 833 763

Napište nám

Časté dotazy

Ve škole přizpůsobené NDD existují podmínky pro to, aby všichni žáci splňovali požadavky na znalosti a rozvíjeli se bez ohledu na to, zda mají či nemají diagnózu NDD. Fyzické prostředí i pedagogika jsou přizpůsobeny žákům, kteří potřebují pomoc při zvládání celého školního dne nebo při soustředění během vyučování.
  • Koncentrace
  • Udržení pozornosti
  • Interakce s ostatními lidmi
  • Porozumění společenským pravidlům
  • Učení a paměť
  • Motorické dovednosti
  • Vyjadřování řečí a písmem
  • Plánování a třídění
  • Rozlišování mezi důležitým a nedůležitým
  • Ovládání emocí
ADHD, ADD, ASD (porucha autistického spektra), Tourettův syndrom, OCD (obsedantně-kompulzivní porucha) a poruchy řeči a jazyka, jako je dyslexie a dyskalkulie. Častý je souběžný výskyt, tj. výskyt více než jedné diagnózy.
Nejčastější diagnózou NDD (neurovývojové poruchy) je ADHD, následuje autismus (celé spektrum) a Tourettův syndrom.