bez DPH
Obvyklé dodání: 4 pracovní dny
Doprava zdarma od 2.000 Kč bez DPH
Záruka 7 let
Showroom v Praze
Situační vedení

Situační vedení

V teorii organizace je situační vedení modelem, jehož cílem je, aby vedoucí přizpůsobili svůj přístup a metody práce podle aktuální situace každého člena týmu. V 60. letech 20. století vytvořili Paul Hersey a Ken Blanchard model vedení, který byl od té doby dále rozvíjen. Model vychází z myšlenky, že vhodné chování vedoucího závisí na úrovni motivace, kompetencí, zkušeností a zájmu zaměstnance převzít odpovědnost.
  • Typ 1 - Nízké kompetence a vysoká motivace. Tato osoba je nadšená pro svou práci, ale má málo nebo žádné zkušenosti. Typicky u nových zaměstnanců.
  • Typ 2 - Malé nebo žádné zkušenosti a nízká angažovanost. Zklamaný a pasivní zaměstnanec, kterému chybí motivace.
  • Typ 3 - Střední až vysoká kompetence a různá angažovanost. Dobrý ve své práci, ale nejistý si svými schopnostmi.
  • Typ 4 - Vysoká kompetence a vysoké zapojení. Nezávislý a na výsledky zaměřený zaměstnanec, který je samostatný.
  •  S1 - Instruování (přikazování). V originále je známo jako "Telling". Vysoce instruktivní a minimálně motivační vedení, kdy zaměstatnaec ještě nemá potřebné zkušenosti, ale je z práce nadšený. Vedoucí vysvětluje, jak mají být úkoly prováděny. Hodí se typicky pro nové zaměstnance. 
  •  S2 - Přesvědčování (vysvětlování). V originále je označován jako "Selling". Vysoce instruktivní a vysoce motivační styl vedení. Znalosti zaměstnance jsou již dostačující, ale zatím nezná všechna specifika své práce a chybí mu motivace. Vedoucí vysvětluje proč a snaží se zaměstnance motivovat. 
  •  S3 - Podporování (zapojování). V originále označováno jako "Participating". Minimálně instruktivní a vysoce podpůrný styl vedení. Tento typ zaměstatnce je již zkušený a schopen smaostatně pracovat na úkolu. Chybí mu však sebedůvěra a bojí se zatím převzít zodpovědnost. Vedoucí a zaměstnanec přijímají společná rozhodnutí. Vedoucí inspiruje a motivuje.
  • S4 - Delegování. V originále označováno jako "Delegating". Jedná se o zkušený typ pracovníka, který je zároveň za svou práci ochoten převzít odpovědnost. Minimálně instruující a minimálně motivující styl vedení. Zaměstnanec má vysokou míru samostatnosti a poskytuje potřebné výstupy.
  • Tento model klade vysoké nároky na vedoucího, který musí být velmi flexibilní a schopný přesně interpretovat situaci každého zaměstnance.
  • Model se zaměřuje pouze na jednotlivce, zatímco ve skutečnosti může být vyžadována schopnost vést spíše skupinu než jednotlivé zaměstnance.
  • Někteří dokonce tvrdí, že tato teorie je zastaralá a v moderní organizaci nefunguje.
  • Mnozí se domnívají, že myšlení přizpůsobující vedení podle situace zaměstnance je pro vedoucího dobrým výchozím bodem.
  • Model naznačuje, jak by se měl vedoucí chovat v běžně se vyskytujících situacích.
  • Když to situace vyžaduje, je pro vedoucího jasné, že má převzít řídící roli a zároveň poskytnout jednotlivým zaměstnancům samostatnost, když věci fungují dobře.

Časté dotazy

  • Při situačním vedení musí vedoucí pracovníci poskytovat vedení a motivaci, které jednotliví zaměstnanci potřebují. To zahrnuje také poskytování zpětné vazby o výkonu zaměstnanců.
  • Existují čtyři různé typy zaměstnanců definované kombinací různých kompetencí a angažovanosti.
  • Teorie organizace je studium organizací. Teorie organizace zahrnuje zkoumání a popis organizací, jejich struktury a fungování, jakož i pracovních metod.
  • Znalost znamená, že člověk něco ví. Kompetence znamená, že osoba něco umí.
  • Příklady faktorů, které mohou být v práci motivující, jsou uznání, odpovědnost, možnosti rozvoje a možnost ovlivňovat práci.