Tipy od HR experta pro klasickou kancelář

Tipy od HR experta pro klasickou kancelář

O tom, jak by měla vypadat moderní kancelář, jsme si povídali s Else-Marie Lång, naší manažerkou lidských zdrojů.

Co dnes znamená pracovat v kanceláři?

Myslím, že mnoho zaměstnanců si své pracoviště bude měnit. Studie naznačují, že mnozí budou stále pracovat z domova nebo z "hubu" několik dní v týdnu. Kanceláře tak budou hrát jinou roli, pokud budeme i nadále pracovat flexibilně a na dálku. Stanou se spíše místem setkávání než běžným pracovištěm. Do kanceláře budeme chodit spíše proto, abychom se setkávali s kolegy a společně tvořili, než abychom si "vyřizovali věci" - protože to můžeme dělat z domova nebo odjinud.

Jaké výhody a problémy zažíváme při návratu do kanceláře?

Výhody návratu do kanceláře mohou spočívat v tom, že mnozí dlouho pracovali z domova a chyběla jim sociální interakce s kolegy a možnosti profesního rozvoje. Mnozí se cítili při práci z domova osamělí a možná neměli dobré pracovní prostředí nebo dostatek prostoru.

Také mohlo být obtížné rozvíjet společnost, organizaci a pracovní metody, když byli kolegové na různých místech. Spontánních setkání i kreativity lze prostřednictvím digitálních médií dosáhnout jen obtížně.

To, co bylo dříve výhodou práce z domova, může být nyní po návratu do kanceláře pociťováno jako obtíž. Někteří mohou mít za sebou dlouhé dojíždění, které nyní začíná znovu. Další výzvou je, že ne každý se cítí pohodlně při setkání s více lidmi. Zde je třeba najít přístup k novému normálu.

Jaká bude podle vás největší změna v kancelářské práci v budoucnu?

  • Menší prostory a méně pracovních stolů.
  • Více menších zasedacích místností s dobrým připojením a technickým vybavením, které usnadní digitální schůzky.
  • Více útulných meeting pointů s prostorem pro socializaci a kreativní setkání.
  • Stále častěji si firmy pronajímají místo v pracovních centrech a co-workingových místech mimo centrum města jako doplněk k běžné kanceláři a home office. Je to také způsob, jak snížit náklady na prostory.

S tím, jak se kancelář stává místem společenských setkání a prostorem pro inovace a kreativitu, mění se i potřeba tradičních pracovních míst. Ta nejsou potřeba ve stejné míře a mnoho společností hovoří o "down-sizingu" kancelářských prostor. Na druhou stranu budeme potřebovat prostory pro sociální interakci a výměnu myšlenek a inovace.

Digitální schůzky budou jistě pokračovat i po pandemii, i když někteří zaměstnanci budou pracovat na dálku, zatímco jiní v kanceláři. Proto budou velmi potřebné prostory, které budou uzpůsobeny pro digitální schůzky, například několik menších místností s dobrým wi-fi připojením a technickým vybavením.

Váš nejlepší tip pro práci v kanceláři?

Zaměstnavatel má velkou zodpovědnost za to, aby se zaměstnanci cítili při návratu do kanceláře příjemně, a navrhuje pracoviště tak, aby byla co nejlepší.

Švédský zákon o pracovním prostředí (Arbetsmiljölagen) hovoří jasně. Účelem zákona je "předcházet nemocem a úrazům na pracovišti a dosáhnout dobrého pracovního prostředí i v jiných ohledech". "Pracovní podmínky musí být přizpůsobeny různým fyzickým a psychickým podmínkám lidí".

Prověřte veškeré technické vybavení a zajistěte co nejlepší podmínky pro usnadnění spolupráce a kooperace mezi kancelářemi a těmi, kteří pracují z domova. Technické a další záležitosti vyžadují čas a je to tvrdá práce!

Zařiďte součinnost a zajistěte, aby se všichni zaměstnanci průběžně setkávali. Workshopy, obědy a přestávky na kávu jsou důležitými prvky při vytváření pocitu "my" a společné firemní kultury.

Prověřte své zázemí a zlepšete společenské prostory. Dobré pracovní prostředí a atraktivní prostory budou v budoucnu konkurenčním faktorem, a to i při náboru zaměstnanců.

Ať vám neunikne žádná důležitá novinka…

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a nechte si zasílat tipy na nové výrobky, zajímavé články a upozornění na speciální nabídky přímo do vašeho emailu.