Tipy od HR experta pro home office

Tipy od HR experta na home office

O tom, co znamená pracovat na dálku, jsme hovořili s Else-Marie Lång, vedoucí konzultantkou v oblasti lidských zdrojů.

Co to znamená pracovat z domova na plný úvazek?

Koncept domácí kanceláře se během pandemie rozšířil, aby se usnadnil život zaměstnavatelům i zaměstnancům.
Domnívám se, že během této doby mnoho zaměstnavatelů nezvážilo případné dlouhodobé důsledky a to, jak s prací z domova zacházet. Bylo to zkušební období pro obě strany.

Dlouhodobá práce na dálku předpokládá, že se strany musí dohodnout, co to znamená, jak by měla být upravena ve smlouvách a také mít znalosti o problematice pracovního prostředí.

Jaké výhody a problémy jste s tímto modelem zažili?

Pro mnoho zaměstnanců byl jednoznačně přínosný. Například tím, že se vyhnuli časově náročnému dojíždění a mohli včas vyzvednout děti, pracovat sami a soustředit se. Další výhodou je možnost organizovat si pracovní den do jisté míry sám.

Pro jiné to bylo náročné. Například pro ty, kteří žijí stísněně, mají přes den doma děti, partnery, kteří také pracují z domova, a proto potřebují kancelářské prostory. Může být obtížné stanovit hranici mezi prací a volným časem a pracujete také po večerech a o víkendech. Nikdy se necítíte vyloženě "mimo službu".

Pro firmy to může znamenat potíže v interakci mezi odděleními, skupinami a jednotlivci. Někdy má práce na dálku tendenci fungovat pouze "spádově" a komunikace a rozvoj mezi účastníky může fungovat hůře.

Jaká je budoucnost práce z domova?

Myslím, že v budoucnu se dočkáme více variant domácí kanceláře. Mnoho firem bude pravděpodobně akceptovat, že zaměstnanci budou pracovat částečně z kanceláře, částečně z domova nebo odjinud. Je však důležité vyřešit, jak dosáhnout "týmového pocitu", účasti na firemních hodnotách a kultuře a jak předávat znalosti a dovednosti novým zaměstnancům.

Někteří zaměstnavatelé pravděpodobně zmenší své kancelářské prostory, protože se sníží počet lidí, kteří denně pracují z kanceláře. Možná se také dočkáme společností, které zcela zruší své kanceláře a místo toho budou využívat pouze vzdálenou práci nebo co-workingové prostory.

Váš nejlepší tip pro práci z domova?

Jako zaměstnavatel byste měli uzavřít dohodu o na home office. Mějte aktuální informace o platných zákonech  předpisech v této oblasti.

Usnadněte zaměstnancům pořízení dobrého technického vybavení a kancelářského nábytku do jejich domovů.

Povinností zaměstnavatele i zaměstnance je průběžně sledovat podmínky práce z domova a v případě potřeby je upravit.

Ať vám neunikne žádná důležitá novinka…

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a nechte si zasílat tipy na nové výrobky, zajímavé články a upozornění na speciální nabídky přímo do vašeho emailu.